Alla andras farliga kläder

Häromveckan skrev Helena Lindblad i DN om att Frankrikes president Nicolas Sarkozy vill förbjuda bärandet av burka helt och hållet i landet. Vad jag inte hänger med på riktigt (och som jag ändå tycker mig höra som det vanligaste argumentet mot slöjor, burkor och liknande plagg) är att det handlar om kvinnlig frigörelse. Burkan är ett förtryckande plagg som hindrar kvinnan och därför ska man förbjuda det. Jag ser det inte riktigt som förenligt att prata om kvinnlig frigörelse och att förbjuda kvinnor att ha på sig vissa plagg.
Signaturen "leonand" påpekar att man inte kan se vem som gömmer sig i burkan, eller om vederbörande är beväpnad. Och att det därför borde vara förbjudet att vistas i offentliga miljöer maskerad. Men man kan gömma hur mycket vapen som helst i ett par baggyjeans också. Och visst kan man gömma sig bakom en keps, en snedlugg eller en luva lika bra.

Egentligen borde plattanemo vara den ultimata förklädnaden, de drar till sig mindre uppmärksamhet än burkorna, alla är precis likadana (plus minus ett par rosa slingor i håret), och luggen ska dölja hela ansiktet.

Jag tycker att det är spännande hur avvikande klädsel så ofta stämplas som farlig. Inte bara ful eller märklig, utan det ska alltid finnas ett hot bakom kläderna som man själv inte har på sig. När jag var liten på 90-talet var det totalförbud mot stora örringar (som var moderna då), eftersom de kunde fastna i saker och slita sönder öronen. Ibland ska skolan lära eleverna "känsla för stil" och då är korta kjolar ett stort hot. Ibland är det nitarmband som kan skada någon och blir förbjudna. Ibland är det baggyjeansen som man kan få in en hel arsenal av vapen i och är farliga. Ibland kan man gömma massa stöldgods under sin romska kjol och borde därför förbjudas att gå in i mataffärer. Och ibland innehåller foppatofflorna giftiga ämnen som stör elektrisk utrustning och sprider cancer.

Men alla ska vi låtsas vara rationella och ha väl underbyggda slutsatser. Alltså är det alltid ett fysiskt hot som ligger bakom vår ovilja mot vissa kläder.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.